Als je groeiambities hebt dan weet je dat voldoende cashflow essentieel is om deze groeiambities te realiseren. Hier lopen veel ondernemers tegen problemen aan door klanten die niet kunnen of willen betalen. De zogenaamde dubieuze debiteuren. Vaak een onderschatte problematiek, waar binnen bedrijven vaak te weinig aandacht voor is. Dat is een gemiste kans want zoals hierboven al beschreven kan het een behoorlijke streep door de rekening zijn van je groeiambities. Dus het is zaak als ondernemer dat je dit goed gaat organiseren binnen je bedrijf. De vraag is uiteraard hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Hierin zijn best wat simpele snelle stappen te nemen waardoor je organiseert dat er voldoende focus op is en er ook een stuk preventie is om met dubieuze debiteuren te maken te krijgen.
Het organiseren van goed debiteurenbeheer
Wat je aandacht geeft groeit. Dat geldt zeker ook voor het debiteurenbeheer. Als je meerdere medewerkers in dienst hebt dan is het van belang om te zorgen dat er iemand verantwoordelijk voor is. Zorg er daarbij voor dat er goede software is. Daarnaast is het belangrijk om de kredietwaardigheidscheck te implementeren in het salesproces. Dit is een belangrijk element om te voorkomen dat je te maken krijgt met dubieuze debiteuren. Je gaat namelijk voordat een partij klant wordt ervoor zorgen dat deze financieel is gecheckd. Zo heb je een redelijk goed beeld of de betreffende partij in staat is om straks tijdig de facturen te betalen. Loop je tegen een partij aan die minder kredietwaardig is dan kan je vooraf je maatregelen nemen. Die maatregelen zouden in het ergste geval kunnen zijn dat je geen klantrelatie aangaat. Maar minder rigoureuze maatregelen zijn bijvoorbeeld het vooraf laten factureren of bijvoorbeeld wekelijks factureren. Daar maak je het risico al een stuk kleiner mee. Via het systeem heb je eenvoudig de mogelijkheid om te volgen of facturen betaald zijn en kan je tijdig actie ondernemen als dat niet het geval is. Door bijvoorbeeld een herinneringsfactuur.
Wat als dubieuze debiteuren echt niet gaan betalen?
Ondanks je focus kan het natuurlijk voorkomen dat na meerdere acties je klant toch niet betaald. Wat ook de reden is, op een gegeven moment is het tijd om dan de vordering uit handen te geven . Dat gebeurt na het versturen van de laatste aanmaning waarin je ook aangeeft dat je de vordering bij niet betalen gaat overdragen aan een incassobureau. Zij gaan vervolgens via verschillende wegen onder andere de juridische de vordering proberen te innen.